Jak przekonac dziecko do spozywania warzyw i owocow

Niedzielne pozdrowienia na Dzień dobry. 

Obiecałam sobie, ze ten dzień bedzie bez komputera zatem Witam  sie szybko i cicho umykam 😉

BBoy-breakfast

Co zrobic aby dziecko polubilo zdrowe odzywianie?

Doskonale wiesz, jednak warto sobie o tym przypomnieć.

Stań się wzorem do naśladowania. 

Nie możesz wymagać od dziecka żeby się zdrowo odżywiało, podczas gdy Ty zajadasz   ze smakiem zupki chinskie, jedzenie  podejrzanej jakości i popijajasz kolorowy napój. Rodzice też muszą jeść warzywa.

Uważaj na komenatrze, które wypływają z Twoich  ust na widok miski z sałatą

” jak ja się mam tym najeść” „Nie jestem krolikiem” „kiedy będzie coś normalnego?”.

Przekazując negatywną informację na temat zdrowego pożywienia jedzenia,  zniechęcacie dziecko.

Kiedy ono  słyszy te słowa,  każdego dnia zaczyna powtarzac i utrwala schemat

Zaangażuj malucha w przygotowywanie posiłków

Dzieci lubią uczestniczyć w przygotowywaniu posiłków. Zastanów się ile razy dziecko chciało Ci pomóc a Ty bałaś się tego  jak kuchnia będzie wygładac- PO? Mówisz „lepiej to przygotuję sama” Kiedy kilka razy odmówisz, nie spodziewaj się, że dziecko będzie Cię bez końca prosić. Nie ważna jest kuchnia, zaproszenie do niej dziecka  ma wiele zalet. Zaczniesz uczyć je samodzielności i pokażesz, że aby powstał posiłek,  ktoś musi się trochę napracować.   Dzieciaki  chętniej jedzą posiłki, które same przygotują i są dumne, ze zrobiły coś dla domowników. Rodzice w czasie zakupow zostawiaja dzieci w bawialniach, i sami wybieraja produkty, nie dziwcie sie, ze dziecko nie ma pojecia co jest dobre dla niego.

Zadbaj o sposób podania. 

Nie tylko dorośli jedzą oczami. Sposobem podania posiłku możesz dziecko skutecznie zachęcić lub zniechęcić do zjedzenia go. Warzywa nie mogą być rozpaćkane. Podawaj je zawsze do każdego posiłku, niech staną się jego integralną częścią. Niech będą świeze i chrupiące. Niechaj beda na wyciagniecie rąk w ładnych miskach, koszach czy salaterkach

Obserwuj, co dziecku smakuje 

Nowe smaki wprwadzaj małym krokami.

Budujemy małe ogródki

10363639_895953290463545_6707382568453169508_n

Doskonałym pomysłem na zachęcenie dzieci do jedzenia zieleniny jest nauczenie ich i pokazanie w jaki sposób roślina wyrasta. Nie ma takiego mieszkania, w którym nie znalazło by się miejsce na kilka doniczek. Dzieci lubia opiekować się ziołami i roślinami, obserwowac jak się zmienia. Uwielbiają zabawę w małych ogrodników. Jeśli posiadasz ogródek, to jeszcze lepiej.

W lodowce i na stole ma byc kolorowo
Dziecko nie zaakceptuje warzyw, jeśli będzie widziało, że na rodzinnym stole dominuje keczup, musztarda, ziemniaki w formie frytek i jedzenie fast food.

Dzieci często nie chcą jeść warzyw. Bardzo czesto nie znaja ich smaku, rodzice zbyt szybko sie poddaja i myslą, że skoro maluch nie jadł i nie lubił brokuł jako dwulatek, tak samo musi być w wieku 5 lat.

Gusta dzieci wciąż się zmieniają. Widzę to po moich dzieciach. Jedzą bardzo różnorodnie, a kiedy któreś z nich nie chce okresowo zjadać  określonych zdrowych potraw nie martwię się. Świat roślin ma naprawdę wiele do zaoferowania.

 Jeśli dziecko wybrzydza, nie irytuj się- jest to normalne  to tzw etap przejściowy. Zdecydowanie nie jest to choroba, którą należy leczyć.

Część rodziców sama nie lubi warzyw. W ich diecie dominuje ciężka kuchnia z dużą ilością tłuszczu, mnóstwo cukru. Z tego co zauważyłam  młode mamy coraz częściej eksperymentują z warzywami, kiełkami, ziołami, pytaja sie, maja wiele watpliwosci. Bardzo mnie to cieszy.

Od jakiego wieku można podawać warzywa? 
Mój Sunny zanim nauczył się chodzić trzymał w buzi twarde kije selera. Wiedziałam, że ich nie pogryzie, nie połknie. Pod moją obecnością zjadał pomidory, uczył się wypluwać skórki
Papkę jarzynową opartą na marchewce, dyni, czasem buraku, można podawać już od 6. miesiąca życia. Dzieci akceptują takie zupy. Avocado, banan sa rowniez idealnym pokarmem. Nie zapominaj o oleju kokosowym!

Warzywa surowe są lepsze dla dziecka od gotowanych? 

Warto dzieci przyzwyczajać do surowych warzyw i owoców. Jeśli musimy gotować to najlepiej na parze albo bardzo krótko. Niech w diecie dziecka przewazaja surowe warzywa i owoce.

Co ze smażeniem

Dziecku  z pewnością nie powinniśmy  podawać smazonych potraw. Jedząc warzywa poddane działaniu wysokich temperatur, więcej tracimy, niż zyskujemy. W domu nie smaze od paru lat. Jesli Zuzia ma ochote na zapiekane ziemniaki przygotowuje je w piekarniku z ziolami.

Czy  warzywa da się zastąpić suplementami diety? 

Suplementy nie zastapia warzyw i owocow. To ich producenci chcą podrobić te wartości, które są dostępne w warzywach. Dlatego póki co, warzywa są dla naszego zdrowia korzystniejsze niż pigułki.

Suplementy diety to  proteza, z ktorej oczywiscie czasami trzeba skorzystac, jednak lepiej mieć swoje nogi niż korzystać z protezy. Wciaz jednak powtarzam, ze to czy brac suplementy czy nie zalezy od wielu czynnikow.

W wiekszosci ludzie i dzieci muszą je spożywac ze względu na brak slońca, niedożywienie organizmu, brak umiejętnosci skomponowania diety.

 Uczmy właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Wczesne  dzieciństwo jest najlepszym momentem do stopniowego kształtowania postaw prozdrowotnych i odpowiednich nawyków żywieniowych. Dziecko jest otwarte na świat i chętnie się uczy – najłatwiej w trakcie zabawy.

Pamiętajmy, że im starsze dziecko, tym trudniej nauczyć go nowych zachowań żywieniowych, ponieważ te utrwalają się schematycznie i wchodzą dziecku w nawyk.

Dzieci często odmawiają jedzenia warzyw, rzadziej owoców. Wynika to z wrodzonej akceptacji smaku słodkiego i słabszej smaku gorzkiego. Dlatego nalzy jak najwiecej podawac dziecku potraw gorzkich i kwasnych, ktore sa bardzo zdrowe. Ta grupa produktów jest szczególnie istotna  w rozwoju malucha.

Nigdy nie słódzmy herbat, nie dosładzajmy posiłków. Chcac oslodzic dziecku zycie niszczymy jego zdrowie.

Wazne!

Zawarte w warzywach i owocach i składniki mineralne umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego.

Maluch, który lubi  owoce, nawet się nie zorientuje, że pije sok ze szpinaka, który mama dodała do soku z jabłek. Podawaj kolorowe posiłki.

Jeszcze raz do zapamietania

Dawaj dobry przykład. Jeśli sama nie jesz warzyw, nie oczekuj, że będzie je jadło Twoje dziecko,
które uczy się przez naśladowanie zachowania rodziców.

Przy wprowadzaniu nowych pokarmów nie zniechęcajmy się po pierwszej negatywnej reakcji dziecka.

Jesli Twoje dziecko nie lubi szejka, sprobuj innego, nie lubi szpinaku przygotuj inna potrawe.

Małe dziecko musi spróbować nowego smaku co najmniej kilkanaście razy, aby móc go zaakceptować.

Jesli nie chce teraz nie wmawiaj sobie, ze już nigdy mu dany produkt nie zasmakuje, próbuj!

Jedzenie powinno być przyjemnością, a nie  koniecznością. Nie można w dziecku wywoływać poczucia winy, że sie napracowałaś, a ono nie chce jeść, nie wolno dawać kar, zmuszać. My również czasami nie mamy apetytu. Zapomnij „o samolocikach,  za tatusia, za mamusie,  babcie, za listonosza”.

Smoothies i soki sa doskonałym pożywiniem, jednak już od najmłodszych lat powinnaś uczyć dziecko gryżć i żuc. Nauka gryzienia to poważna sprawa i nie należy jej lekceważyć. Owoce, warzywa i liscie spozywane w calosci powinny byc podstawa diety.

Ważne jest aby z maluchem chodzić na zakupy i ono pomagało dokonać nam wyboru. Nawet małe dzieci mają wiele radości z tego, ze mogą wybierać warzywa, owoce i decydować co włożyć do koszyka, czują się wtedy wazne a wyprawa do sklepu nigdy nie stanie sie dla Ciebie koszmarem. W sklepie mozemy edukować dziecko, ktore produkty sa zdrowe i dlaczego warto je kupić, a po inne nie sięgamy.

 

1797629_1170381269658541_8003393911292574227_n

 

 

Jeśli będziesz cierpliwa, któregoś dnia Twoje dziecko będzie Ci wdzięczne za to, że jako dorosły nie musi borykać się z chorobami. Ważne i piękne jest to, ze najlepsze wzorce to TY  przekazujesz swojemu dziecku.

Życzę Szanownemu Państwu przyjemnej i słonecznej niedzieli 😉

Wasza W

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze: 20

  1. Kill Bill 13 września 2015 at 11:11 Reply

    Wygląda na to, że link nie działa.

    • Joanna Balaklejewska 13 września 2015 at 21:10 Reply

      Nie wiem dlaczego sie nie wkleja, moze pozniej sprobuje ponownie, aj ten komputer :/

  2. puffa 13 września 2015 at 11:25 Reply

    u nas dopiero początki stałych pokarmów – ale owoce i warzywa uwielbia, no może poza marchewką 😉
    http://www.puffa.pl

    • Joanna Balaklejewska 13 września 2015 at 21:08 Reply

      Moj Sunny nie lubi marchewek, za to sok wypija bez zajakniecia, Zuzanna 14 letnia corka nie lubi soku, ale marchewki moglaby jesc bez konca 😉

  3. JELONEK 13 września 2015 at 12:56 Reply

    Dobrze napisany tekst, dziele sie nim dalej! Odzywianie od poczatku jest wazne, ja spierdzielilam sprawe i na zmiane podawalam dobre i zle produkty, pozniej sie wkurzalam jak Szymon siegal po niezdrowe jedzenie. Nic nie mowie, ale to moja wina. Jeszcze wspomne, ze nie jeden raz widzial jak jadlam zywnosc, ktorej jemu bym nie podala. Jeden chips, dwa, trzy i koniec.

  4. Anka Kowalczyk 14 września 2015 at 11:25 Reply

    Dziękuję za każdy tekst!! Dziękuję. Czekam na książkę o dzieciach!!! <3

  5. ruda 15 września 2015 at 22:30 Reply

    Asiu ja wiem, ze Ty nie masz czasu, ale na ta Twoja ksiazke to bede tez czekac chocby kolejne 10 lat Haha. Moj za niedlugo konczy rok, czytam i biore przyklad. W polowie staram sie postepowac jak Ty, a to juz duzo 🙂 Usciski dla calej rodzinki. Jestesmy z Toba wszyscy zwlaszcza po ostatnich przykrych doswiadczeniach z tym kims, nie wymawiam imienia aby wariatowi reklamy nie robic. Kocham zawsze <3

  6. Nina 16 września 2015 at 07:25 Reply

    Sunny WIECZNIE UŚMIECHNIĘTY PROMYCZEK 🙂

  7. Natka 29 września 2015 at 09:16 Reply

    No wlasnie, a co jesli sama jestem juz dorosla a mama nigdy nie dala mi warzywa i teraz sama jestem zwyczajnie zniechecona? 🙁

    • Joanna Balaklejewska 29 września 2015 at 18:44 Reply

      Natka na pewno sa jakies warzywa, ktore Ci smakuja lub owoce ( owoce kazdy lubi gdyz sa slodkie ) 😉
      Nie musisz od razu rzucac sie na caly peczek marchewek, zjadac salaty w calosci czy byc fanka wszystkich warzyw.
      Powoli. Na poczatek, co Ci smakuje?
      Rob szejki, przepisow jest mnostwo w internecie, znajdzisz dla siebie jakas propozycje, sama tutaj od czasu do czasu zamieszczam przepisy.
      Do owocowych szejkow mozna dodac troche zieleniny, nie zmieni to jego smaku, a tylko przybedzie mu walorow. Musisz tak jak dziecko, uczyc sie smakow od nowa, ale warto, wiedz ile na tym zyskujesz 🙂 Trzymam kciuki. W razie czego wiesz gdzie mnie szukac 😉

  8. Natka 30 września 2015 at 18:55 Reply

    Dziekuje bardzo! W koncu ktos potraktowal moj problem powaznie 🙂 to ja pisalam do Pani kiedys e-mail na gmailu, caly czas mam problem z zywieniem, ale powoli powoli malymi kroczkami 🙂 dziekuje jeszcze raz!

  9. avemi 11 października 2015 at 08:28 Reply

    warto przypominać 🙂 pytanie jeszcze jak dużo egzotyków na stole? one przyjeżdżając do nas dostają swoją dawkę chemii… promujmy żywność miejsca – polską żywność – jest super kolorowa 🙂

    • Joanna Balaklejewska 11 października 2015 at 09:12 Reply

      Jak nabardziej regionalne potrawy, warzywa i owoce avemi! Kiedy jestesmy w NZ o wiele prosciej z egzotykami, ale rowniez trzeba uwazac skad sa przywozone.
      Rowniez najwiecej lokalnych warzyw i owocow tam spozywamy, jednak mamy olbrzymi ogrod, w ktorym jest pole do popisu. Tutaj musimy zadowoloic sie doniczkami i wykazac nie lada pomyslowoscia. Jednak na ogrodek zawsze znajdzie sie miejsce haha. Odkad jestem na surowej diecie, wiecej miejsca poswiecam na rosliny, wiec duza szafa na buty nie jest juz mi potrzebna 😉
      Na szczescie zdrowy organizm ma to do siebie, ze latwiej mu sie uporac z jakims swinstwem, gdyz wydala go od razu na rozne sposoby.
      Warto rowniez robic krotkie posty 12 godzinne, ktore sa doskonale w oczyszczaniu. Polecamy zywnosc miejska, zreszta taka mi smakuje najbardziej i ta, ktora
      samemu sie wyhoduje.

  10. mamaFrania 8 sierpnia 2016 at 10:40 Reply

    przeurocze fotki! 😉 również jestem bardzo ZA tym, żeby dzieciaki uczyć smaków, przede wszystkim owoców i warzyw. ja swoje Maleństwo ostatnio rozpieszczam „słoiczkami” własnej roboty, przede wszystkim marchewkowo-ziemniaczanymi. nie dałam się wkręcić w kupne jedzenie, tylko blenduję wszystko sama, jest świeże i bez konserwantów. na szczescie mam dobry sprzęt (używam blendera Morphy Richards), ale myślę, że z czasem będę wprowadzać też Twoje patenty, czyli kawałek selera naciowego w łapkę! ;P pozdrawiam serdecznie! 😉

  11. Runi 20 grudnia 2016 at 14:16 Reply

    Uczmy nowych smaków, niech same uczestniczą w przygotowaniu jedzenia. Moje dzieci np same robią soki z wyciskarki. To bezpieczne urządzenie, bez noży tnacych, więc sie nie obawiam. Młodszy uwielbia sok z marchewki, jarmużu i pomarancza, starsza córka to juz wyższy poziom 😉 ona szpinak, seler, czasem nawet pokrzywa. Urządzenie kupiałm na terapiasokami.pl dostałam tez od nich mnóstwo przepisów na soki dla dzieci a dla siebie diety 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *