Czlowieku – Oddychaj, najlepiej zacznij od dzisiaj ;)

Dzien dobry, Morena

Elegancko Panstwa witam i o zdrowie grzecznie pytam w sobotni piekny poranek  ;)

Misja na dzisiaj – Oddychaj ,)

Jesli wydaje Wam sie, ze ten post mozecie wyjatkowo przeoczyc, gdyz Was nie dotyczy odgornie  ” powiadam”  Opcji takiej nie ma I jest on jednym z wazniejszych. Jesli mile Ci zdrowie, uroda nie pogardzisz I nie spieszno Ci do starosci – Czytaj, zakoduj prosze ten tekst ( nie mylic z Lypnij okiem) ;)

Rodzimy sie zdrowi z zasobem sil witalnych i energii, w ktore wyposazyla nas natura. Nie podlega dyskusji, ze w pierwszych latach zycia ono jak i jego jakosc zaleza od naszych najblizszych a zwlaszcza od rodzicow. Przychodzi jednak, ktoregos dnia taki moment, ze sami jestesmy odpowiedzialni za jego jakosc i nie mozemy juz zrzucic winy na innych, ze cos nam dolega i trzeszcy nie z naszego powodu.  Oczywiscie tego typu rozwiazania sa najprostsze. W takim razie co zrobic aby jakosc zycia mi sie poprawila I zdrowie?

Bylo juz tyle razy o jedzeniu, ruchu, relaksacji, usmiechu, dobrych relacjach miedzyludzkich. Moim skromnym zdaniem opartym na wlasnych doswiadczeniach i zdobytej wiedzy nalezy zachowac harmonie pomiedzy umyslem a cialem

healingpowerofbreathDzisiaj przypomne Wam o kolejnej  recepcie na zdrowie. Nie wykupicie jej w zadnej aptece, jest bezplatna. Jedyne co musicie to sie zmotywowac i chciec. Niezastapione lekarstwa dzieki, ktorym bedziesz szczesliwy ( bo zdrowy) to jak wspomnialam I wciaz przypominam ;)

Sen, ruch, pozywienie, usmiech brak zawisci relaksacja I oddychanie. Z powyzszym  iz 6 odgornych podpunktow bylo omawianych na moim skromnym blogu, zajmiemy sie dzisiaj oddychaniem. „Ba” ( usmieszek) zakpi niejedn z was. „Tez mi cos Oddychac”. Przeciez poki zyjemy oddychamy. Kiedy wyciagniemy ostatnie kopyta, oddamy ostatnie” tchnienie.

Nie. Nie zgadzam sie. Tak to nie wyglada, a ze jest o wiele bardziej skomplikowane podparlam sie sciaga z ksiazki Michala Tombaka i  Cohensa. Musicie wiedziec, ze na dlugo zanim zostalam witarianka juz bylam swiadoma tego czym jest oddech, wlasnie dzieki ksiazkom Tombaka. Wczesniej nie przykladalam sie do tego czynu specjalnie. Oddychalam, bo tak trzeba bylo ( naturalnie)- a raczej wcale nie -naturalnie.  ”krzywo”,” na skroty”- Byle jak. Czyli jak wiekszosc spoleczenstwa. Niejeden z Was moze zaklnac pod nosem ” Kobieto,nie mam co do garnka wlozyc, sufit przecieka, dziecko nie slucha a maz wlasnie ma afere z sasiadka- Ta o oddychaniu a przeciez sa wazniejsze sprawy do rozwiklania ”

Wez gleboki ODDECH-  Zaczynamy

Lekarz – Powietrze

deep-breathDoskonale wiemy, ze oddech to zycie.  Wiekszosc z nas mysli, ze glownym zrodlem energii dla organizmu czlowieka sa produkty zywnosciowe. Jednak natura rozporzadzila inaczej. Bez wyzywienia czlowiek moze przezyc kilka tygodni, bez wody kilka dni, bez powietrza kilka minut. Kazdy organizm zywy oddycha. Jogowie ucza sie tej sztuki i opanowali ja w sposob doskonaly, ale to nie zadna tajemnica i my mozemy nauczyc sie jej bez problemu.

Zaraz pewnie spytacie. Po co? W jakim celu, jakie korzysci? Prawidlowe oddychanie to przede wszystkim lepsze zdrowie, oraz prawidlowo oddychajacy czlowiek zatrzymuje procesy starzenia sie swojego organizmu. Naukowo stwierdzono, ze dobre odzywianie moze przedluzyc nasze zycie o 10- 20 lat, natomiast prawidlowe oddychanie o 30- 40 lat. W Chinach choroby nowotworowe sa spotykane niezwykle rzadko. Chinczycy sa sprawni nawet w podeszlym wieku. Wielka zasluga w tym cwiczen oddechowych, ktore wykonuja kazdego dnia i sa popularne, nawet uczy sie o tym dzieci w szkolach. Jakby cudownie bylo gdyby, ktoregos dnia przedmioty jak etyka, relaksacja, sztuka oddychania trafily do szkol :) nie tylko polskich czy prywatnych. Po  prostu staly sie stalym przedmiotem

Tak wiec powrocmy do oddychania. Moze na poczatku temat postu wydac Ci sie nudny, ale prosze dotrwaj do konca bo moze on zmienic Twoje zycie :) Sens gimnastyki oddechowej polega na tym, ze czlowiek moze pobierac ogromne zapasy energii, ktora znajduje sie w powietrzu i gromadzic ja w sobie. Wlasnie dlatego sztuka oddychania jogow znajduje sie na najwyzszym stopniu drabiny zdrowia. Z naukowego punktu widzenia zalety gimnastyki oddechowej polegaja na tym, ze zmieniajac zwyczajowy sposob oddychania gromadzimy w organizmie dwutlenek wegla, ktory jet niezbedny dla wszystkich reakcji wymiany komorkowej. Chodzi o to, ze tlen jest niezastapiony do reakcji utleniania i dlatego nalezy starac sie oddychac czystym naturalnym powietrzem ( wiem, ze w dzisiejszych czasach to niezmiernie trudne) Czesto po kilku godzinach spaceru po lesie, gdzie powietrze jest wyjatkowo nasycone tlenem, gdy oddychamy szczegolnie gleboko) wracamy do domu rozbici, zmeczeni, z ciezka glowa. Wszystko jest objawem tego, ze w organizmie  zmniejszyla sie koncentracja C02, w wyniku czego powstaje zwezenie naczyn krwionosnych idacych do serca i mozgu Jesli my zatrzymujemy oddech to we krwi poprawia sie wymiana gazowa i gromadzi sie niezbedny dla procesow wymiany komorkowej dwutlenek wegla. Wlasnie w tym sie kryje sekret dlugiego zycia, zdrowia i pieknej skory.

lungs-diagram

Oddychanie sie i starzenie. - jak to wyglada i co z pozoru oddychanie ma wspolnego ze starczym wygladem Prawidlowo oddychajacy czlowiek jest w stanie spowolnic sie starzenie organizmu. Ludzie dlugowieczni, z przeroznych zakatkow swiata tlumacza swoja dlugowiecznosc dobra kondycja fizyczna, pracuja do ostatnich dni zycia, sa sprawni fizycznie, a przede wszystkim stosowaniem systemu glebokiego oczyszczajacego oddechu”  Tajemnice tego systemu zna niewiele osob. Sukces w tym aby oddychac gleboko i rzadko. Nie pomylcie sie z (WCALE:) Prawidlowe oddychanie pomoze nam rowniez pozbyc sie nalogu palenia. U osob palacych komorki stale odczuwaja glod tlenowy, co powoduje ich przeobrazenie w beztlenowe a pojawienie sie beztlenowych komorek w organizmie to ” otwarta brama” dla wielu chorob 10 wypalonych papierosow w ciagu dnia w ciagu 2 lat wytwarza w organizmie palacza  2 kg toksycznej smoly. Ten kto pali ponad 20 lat ma w swoim organizmie ponad 6 kg trujacego brudu. Gdzies to sie wszystko musi rozmiescic. W tym przypadku rowniez oddychanie pomaga pozbyc sie szkodliwego nalogu. Oddychaj! Jesli masz nadwage, nie potrafisz zrzucic zbednych kilogramow. Oddychaj! Proces oddychania i trawienia sa scisle ze soba powiazane. Wiele osob meczy sie niepotrzebnie dietami odchudzajacymi, zazywaja preparaty apteczne odchudzajace. Rezultaty sa czasowe lub znikome,waga po chwili wraca do ponownego stanu. Takie eksperymenty niszcza watrobe, nerki i serce. Michal Tombak doradza tym ktorzy chca stracic zbedne kilogramy aby w ciagu dnia zatrzymywali oddech na 30 sekund. dzieki temu mozemy schudnac od 2-4 kg. No i oczywiscie mniej jesc ( a jednak ) haha. Oddychajac czlowiek zaopatruje organizm w tlen. Im wiecej tlenu zatrzymuje sie w komorkach naszego ciala, tym mniej energii tracimy na wszystkie fizjologiczne czynnosci w organizmie. Oddychajac tylko przez drogi oddechowe nie jestesmy w stanie uzupelnic braku tlenu, dlatego powinnismy jeszcze korzystac z innego organu oddechowego, jakim jest nasza skora Laczna powierzchnia skory wynosi okolo 2,5 metra kwadratowego. Przez pory skory ciagle odbywa sie wymiana gazowa pomiedzy organizmem a srodowiskiem.Dlatego nalezy starac sie w miare mozliwosci zwiekszac maksymalnie kontakt powietrza i skory. Oddychanie dla zdrowia Wielki joga Ramaczaraka, ktory,jako pierwszy ujawnil sekrety nauki o oddychaniu i przekazal je do Europy, podkreslal, ze gimnastyka oddechowa czyni kazdego czlowieka calkowicie wolnym od niebezpieczenstwa zachorowania na jakiekolwiek schorzenie organow oddechowych. Pozbawi kataru i przeziebien, poprawi funkcjonowanie ukladu pokarmowego i nerwowego. Oto powod dla, ktorego nawet jesli jestescie panstwo powaleni choroba, mozecie oddychac, macie duze szanse poprzez prawidlowe oddychanie zwalczyc swoja chorobe. Czy zauwazyliscie, ze w wielu roznych sytuacjach zyciowych sposob naszego oddychania ciagle sie zmienia? Kiedy sie denerwujemy oddychamy plytko i czesto. Juz od dawna wiadomo, ze ludzie ktorzy oddychaja czesto i gleboko zyja krocej ( zatem mniej stresu kochani)Podczas spiewania wykonujemy wdech i dlugo, powoli wypuszczamy powietrze. w tym czasie odczuwamy wewnetrzny spokoj i odprezenie. Podczas smiechu dzieje sie cos podobnego. Miesnie napinaja na przepone ( glowny miesien oddechowy) i pozwalaja powietrzu wychodzic z nas malymi porcjami i zawsze na wydechu. Dzieki takiemu sposobowi oddychania odczuwamy przyplyw sily i energii. Nasuwa sie prosty wniosek, ze spiew i smiech powinny nam towarzyszyc codziennie. Wydawaloby sie, ze nikogo nie trzeba uczyc jak oddychac, ze to u kazdego odbywa sie swiadomie i naturalnie, ale w tym rzecz, ze brak stalego fizycznego obciazenia, czeste przebywanie w pomieszczaniach, nadwaga i skrzywienie kregoslupa ” oduczyly” czlowieka oddychac zgodnie ze wzorem danym przez nature. Mowiac prosciej oddychamy jak mozemy a nie powinnismy. Wlasciwie oddychaja tylko male dzieci w wieku od 3-5 lat. Taki sposob oddychania dala im matka natura. Nazywa sie on pelnym. Pelne oddychanie. Cwiczenia mozna wykonywac na siedzaco, stojaco lub w pozycji lezacej.  Miesnie ciala powinny byc rozluznione, oczy najlepiej zamknac, Spokojnie wciagnac powietrze przez nos, przy tym starac sie wypelnic powietrzem dolna czesc pluc unoszac piers razem z gornymi zebrami, lekko rociagajac ramiona. Teraz polaczymy te trzy etapy w jeden powolny i ciagly wdech podczas, ktorego klatka piersiowa od gory do dolu sie rozszerza i napelnia powietrzem. Powietrze nalezy wydychac nosem, wolno utrzymujac piers w napieciu. W miare jak powietrze wychodzi, nalezy stopniowo wciagnac brzuch. Najlepiej zaobserwowac jak oddycha male dziecko i „skopiowac” jego sposob oddychania Kiedy przyswoicie sobie panstwo typ pelnego oddychania mozna przejsc do specyficznych rytmow oddechowych. Swiadome wstrzymanie oddechu zwieksza harmonijne rozprowadzenie energii po calym ciele, poprawia prace gruczolow wydzielania dokrewnego, wzmaga rytm serca, sprzyja lepszemu nasyceniu krwi tlenem a wiec przyspiesza procesy utleniania. Dlatego tez nie zdziwcie sie panstwa, gdy zaczniecie zajmowac sie cwiczeniami oddechowymi wasz ciezar ciala zacznie spadac. Prosze sie postarac o chociaz przez 10- 15 minut codziennie oddychac sposobem pelnego oddychania. Te minuty cwiczen wydluza wasze zycie

imagesOddychanie zdrowotne Najlepiej te cwiczenia wykonywac w pozycji lezacej, ale mozna rowniez w stojacej czy siedzacej. Wdech nosem przez 2 sekundy, nastepnie wstrzymac oddech na 8 sekund, po czym wypuszczac powietrze przez cztery sekundy nosem. Czas wykonywania cwiczen 2 minuty rano i 2 minuty wieczorem.

Oddychanie oczyszczajace Ten rodzaj oddychania oczyszcza pluca, stymuluje osrodki oddechowe, odmladza  i regeneruje komorki organizmu Wdech przez nos, nastepnie wstrzymac na 3 sekundy, po czym wyciagnac wargi do przodu i wypuszczac powietrze  ustami cienka strozka przez 12 sekund. Jesli powietrze jeszcze pozostalo nalezy je energicznie wypuscic. Czas wykonywania cwiczen 2 minuty rano i 2 minuty wieczorem

Wlasciwe oddychanie przez nos jest niezbedne dla zdrowia kazdego czlowieka. Jogowie twierdza ” Oddychanie przez usta – to biec ku smierci” Czy maja racje? Oczywiscie Naukowo dowiedziono, ze podczas oddychania nosem do 80% pochlonietego podczas wdechu kurzu i bakterii chorobotworczych jest zatrzymywanych i neutralizowanych przez system blony sluzowej jamy nosowej, czyli jest swoista brama, ktora broni nas przed wszelkiego rodzaju infekcjami.  Natomiast kiedy nos jest chronicznnie zapchany wtedy oddychamy ustami i ” nieodflirtowane” powietrze ( wraz z bakteriami chorobotworczymi) dostaje sie do przelyku, krtani, tchawicy i oskrzeli wywolujac w organizmie stany zpalne, nie tylko  drog oddechowych ale takze ukladu zoladkowo jelitowego. Oddychanie przez usta u dzieci prowadzi do zahamowania u nich prawidlowego rozwoju tarzcycy, a takze zatrzymania ogolnego dojrzewania organizmu, narusza funkcjonowanie ukladu pokarmowego, staje sie przyczyna ciaglych angin, przeziebien i grypy. Roznego rodzaju gronkowce i paciorkowce, oto rezultat oddychania przez jame ustna. U doroslych oddychanie prowadzi do wczesnego starzenia sie organizmu, miazdzycy,chorob serca, astmy. Dlatego nalezy nauczyc sie regulowac oddech podczas rozmow tzn wypowiadac slowa tylko na wydechu, a nie na wdechu, by jak najmniej powietrza dostawalo sie przez usta.. Z tej przyczyny nalezy podczas jedzenia jak najmniej rozmawiac. Jesc powoli nie spieszac sie, dokladnie przezuwajac pokarm.

Technika oddychania sloneczno – ksiezycowego Kciukiem prawej reki zakryc prawy otwor nosowy, wciagnac powietrze przez lewa dziurke przez 2 sekundy, nastepnie pauza przezz 2 sekundy, wydech przez 4 sekundy. Nastepnie kciukiem lewej reki zatkac lewy otwor nosowy i wykonac podobny cykl  oddechowy Cwiczenia nalezy powtarzac na przemian 10- 12 razy dla kazdego otworu nosowego. Powyzszy cykl oddychania uspokaja system nerwowy, poprawia ogolne samopoczucie, likwiduje zmecznie, pomaga gdy mamy katar, cierpimy na reumatyzm, bole glowy

Wietnamski typ oddychania Powoli wciagnac powietrze nosem, przy czym maksymalnie wypiac brzuch jak balonik, nastepnie pauza 1-2 sekundy i powolny wydech, starajac sie maksymalnie wciagnac brzuch, po czym pauza 1-2 sekundy. Wzor oddechowy wyglada nastepujaco  Wdech- 2 sekundy, pauza 2 sekundy, wydech 4 sekundy, pauza 2 sekundy Najlepiej wykonywac do 30 powtorzen Ten sposob oddychania jest wspanialym masazem ukladu pokarmowego, jelit, jelita grubego, watroby, trzustki

Oddychanie to podstawa zycia. Od umiejetnosci prawidlowego oddychania zalezy to jak przezyjecie panstwo cale swoje zycie, nie chorujac albo ciagle walczac z chorobami Gimnastyke oddechowa nalezy przeprowadzac 2 razy dziennie rano przed jedzeniem i nie mniej niz 3 godziny po spozyciu ostatniego posilku wieczorem. Cwiczenia najlepiej wykonywac w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu, najlepiej przy otwartym oknie lub na dworze jesli macie taka mozliwosc. W kazdej sytuacji zyciowej starajcie sie oddychac przez nos.

Trudne to nie jest, wrecz bajecznie latwe, wiec wymigac od cwiczen nie ma sie jak ;)

NIe zapominajcie oczywiscie o zielonym lisciu salaty, szpinaku, roszpunki, jarmurzu, koniczyny..

Zdrowia w posagu sie nie otrzymuje, trzeba na nie zapracowac ;)

Aroha

Kiss

Wasza W.

 

Tagi: , , , , , ,

14 comments on “Czlowieku – Oddychaj, najlepiej zacznij od dzisiaj ;)

  1. Witam, znalazłam super film, który przemawia do wielu ” mięsożerców” i nawracają się po zobaczeniu tego filmu. Może warto dodać to na stronę?!Pozdrawiam http://www.youtube.com/watch?v=t3DPCQjlanM

  2. Dzieki Tobie moja rodzina nie je miesa, oczywiscie wciaz pijemy mleko i jemy sery, ale powoli chcemy zrezygnowac. Dzisiaj nauczylem sie jak oddychac. Chetnie znow poogladalbym Cie na you Tube;) Pomysl o tym. Pozdrawiam z wietrznego Londynu!

  3. Stwierdzam, ze o wiele latewiej, zyje mi sie z ” Toba” ;) Odkrylem Cie niedawno i thank you so much! Joasia napisz kiedy bedzie Twoja kolejna ksiazka, w Twojej pierwszej zaczytalem sie w ciagu 1 dnia, ale co z kolejna? Chcialem zrobic mojej zonie prezent, ona jest w ciazy i byloby wspaniale po prostu Cie ” miec” Z wyrazami szacunku
    Roman
    P.s
    Pisz czesciej!

    • Dziekuje Roman. Kolejna ksiazka bedzie juz wkrotce,na pewno poinformuje o tym wszystkich na moim blogu. Pozdrawiam :)

  4. A jak to wygląda u osób które trenują sport? jak np biegam i chwilami jest ciężko więc oddycham przez usta żeby przetrwać te chwile, jak to się ma do tej sytuacji? Pozdrawiam

    • Krzysztof ja staram sie przy kazdym wysilku oddychac przez nos, owszem przyznaje – czasami to nie jest wygodne, ale staram sie kontrolowac sytuacje. Najlepiel byloby przeplatac oddychanie aby jednak przez nos oddychac najczesciej. Moj znajomy jest nauczycielem wfu i na poczatku nie potrafil sie przyzwyczaic do oddychania przez nos w trakcie biegu. Nos byl zatkany, oddychanie sprawialo mu trudnosci, ale po tygodniu czasu bylo juz rewelacyjnie ;) Teraz biega i po 2 godziny kazdego dnia. Oddychanie przez nos jak stwierdzil nie powoduje u niego zadyszki. Meczy sie wolniej.
      Moze warto sprobowac…Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

HTML tags are not allowed.